Blizna po cesarskim cięciu – dlaczego powinnaś o nią zadbać?

blizna po cesarskim cięciu

Cesarskie cięcie polega na przecięciu powłok brzusznych, czyli skóry, mięśni, otrzewnej i mięśnia macicy w celu wyjęcia dziecka oraz łożyska.

❗Brzmi poważnie? To jest poważna operacja! Dlatego powinna być wykonywana tylko wtedy, kiedy są ku temu istotne wskazania medyczne. I dlatego też powinnaś o siebie zadbać jeśli zakończenie ciąży odbyło się właśnie poprzez cesarskie cięcie.

❗Powstałej blizny, nie można pozostawić samej sobie, nawet jeśli z zewnątrz dobrze się goi i wygląda całkiem nieźle. Tak naprawdę to co widzisz, to wierzchołek góry lodowej – największy problem powstaje zwykle dużo głębiej.

Podczas gojenia, tkanki wewnątrz ulegają zbliznowaceniu, stają się mało przesuwalne względem siebie. Co więcej, blizna często „zasysa” włókna mięśniowe i powięź, co może powodować dolegliwości bólowe nawet w odległych rejonach ciała!

Oprócz przykrych dolegliwości pooperacyjnych, takich jak bolesność miejsca zabiegowego, istnieje szereg konsekwencji które mogą wystąpić nawet na kilka lat po cesarce. Niektóre dolegliwości często ciężko samodzielnie połączyć akurat z blizną, a nieestetyczny wygląd brzucha nie jest jedyną konsekwencją operacji. Oto niektóre z nich:

? przewlekły ból miednicy mniejszej,
obstrukcja związana z zespołem 'ciasnego jelita’,
?dyspareunia (ból podczas stosunku),
? bezpłodność (zrosty pooperacyjne mogą być przyczyną problemów z zajściem w ciążę/ niepłodności u nawet 15-20% pacjentek),
?niespecyficzne dolegliwości ze stronu przewodu pokarmowego, układu moczowego i rozrodczego
? zespoły bólowe narządu ruchu, zaburzenie wzorca postawy i chodu,
? zespoły bólowe kręgosłupa, a nawet bóle głowy.

?Blizna po cesarskim cięciu wymaga pracy nad nią, by przywrócić jej prawidłową ruchomość oraz przeciwdziałać powstawaniu zrostów w obrębie gojących się tkanek. Współczesna fizjoterapia zapewnia wiele skutecznych technik – od terapii manualnej po kinesiotaping.

?Najlepsze efekty, zarówno te wizualne jak i funkcjonalne uzyskać można pracując z blizną do 2 lat od jej powstania. Jeśli jednak nikt wcześniej nie powiedział Ci ,że z blizną po cesarce należy 'coś robić’ – nic straconego. Nawet po tych magicznych 2 latach możemy uzyskać dobre efekty, szczególnie te funkcjonalne!