Chodzenie " na wciągniętym brzuchu" - dlaczego to nie jest dobry pomysł? - Kobieca Fizjoterapia Joanna Piórek-Wojciechowska

Chodzenie ” na wciągniętym brzuchu” – dlaczego to nie jest dobry pomysł?

Wszystkie wiemy, że Internet to kopalnia wiedzy różnej. Trafić można na prawdziwe perełki, ale też i na dziwaczne teorie nie mające nic wspólnego z prawdą.

Jeśli wpiszecie w wyszukiwarce magiczne hasło „ćwiczenia na płaski brzuch”, „jak wymodelować brzuch”, „brzuch po ciąży” i tym podobne, zostaniecie zasypane informacjami. Nie raz sprzecznymi, nie raz dziwnymi, ale tez nie rzadko – po prostu szkodliwymi!

Pamiętajcie – chodzenie przez cały dzień na wciągniętym brzuchu jest szkodliwe dla zdrowia!

Jakie są tego konsekwencje?

Pamiętacie, że nie raz pisałam, że podstawą prawidłowego funkcjonowania organizmu jest oddech?
Przepona jako mięsień oddechowy unosząc się i opadając jest naturalnym „masażystą” dla naszych narządów wewnętrznych. Oznacza to, że kiedy prawidłowo pracuje mamy znacznie mniejszą szansę, na niechciane „atrakcje” ze strony układu pokarmowego. Oprócz tego, przepona to mięsień, który wraz z mięśniami dna miednicy, mięśniem poprzecznym brzucha (to ten mięsień, który odpowiada również za płaski brzuch) oraz mięśniem wielodzielnym, odpowiada za stabilizację głęboką.

Spróbuj teraz wciągnąć brzuch i pooddychać przeponowo. Nie da się, prawda? No właśnie! Przez cały dzień, chodząc z wciągniętym brzuchem, nie jesteś w stanie prawidłowo oddychać, zaburzając tym samym pracę przepony, jelit, dna miednicy i całej reszty mięśni stabilizujących.

Idąc tym tropem – chodząc cały dzień na wciągniętym brzuchu, zaburzasz pracę mięśni dna miednicy oraz tworzysz spore ciśnienie śródbrzuszne, które jeszcze bardziej je osłabia. Efekt – sama sobie „hodujesz” każdego dnia nietrzymanie moczu lub obniżenie narządów miednicy mniejszej. Albo co gorsza – jedno i drugie.

Jak wspomniałam wyżej, mięsień poprzeczny brzucha to ten, który wypłaszcza nam brzuch oraz jest jednym ze stabilizatorów. Wynika z tego, że zdecydowanie warto wykonywać ćwiczenia, które będą go angażować do pracy. Jest całe mnóstwo ćwiczeń na mięsień poprzeczny brzucha.

Ale uwaga – jednym z nich NIE JEST całodzienne wciąganie brzucha!

No i dobra, rzeczywiście jeśli wciągniesz brzuch możesz poczuć pracę tego mięśnia. Jednak napięty przez cały dzień mięsień, będzie zmęczony i na pewno nie spełni swojej roli!

Na przykład wyobraź sobie, że cały dzień chodzisz ze zgiętym łokciem, a Twój biceps jest cały czas napięty. Pod koniec dnia raczej nie będzie silny i dobrze odżywiony, prawda? Spróbuj temu biednemu bicepsowi dołożyć jeszcze dodatkowe obciążenie – na przykład ciężką siatkę z zakupami. Jak myślisz, będzie łatwo ją utrzymać? Najpewniej po całym dniu napięcia nie będziesz w stanie jej utrzymać. Dlatego pamiętaj, chodzenie przez cały dzień na wciągniętym brzuchu nie powinno być traktowane jako ćwiczenie „na brzuch”. Zwyczajnie szkoda Twojego zdrowia. \lsdlocked0

JESTEM

Joanna Piórek-Wojciechowska

Z zawodu i pasji zajmuję się terapią zaburzeń dna miednicy, fizjoterapią kobiet w ciąży oraz po porodzie.

Zafascynowana możliwościami jakie daje współczesna fizjoterapia, chciałabym dzielić się z Wami moją wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie fizjoterapii kobiecej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.

MOŻE CIĘ

też zainteresuje