Prewencja rozejścia mięśnia prostego brzucha w ciąży

Prewencja rozejścia mięśnia prostego brzucha w ciąży – Większość kobiet dowiaduje się o czymś takim jak rozejście mięśnia prostego brzucha już po porodzie, kiedy zaniepokojone jego wyglądem po ciąży, zaczynają przeszukiwać Internet w poszukiwaniu informacji co dalej.

Dobrze kiedy na swojej drodze trafią na wykwalifikowanego fizjoterapeutę, który zaleci im indywidualną terapię, a już idealnie byłoby gdyby każda kobieta jeszcze będąc w ciąży wiedziała czym jest rozejście mięśnia prostego brzucha, jakie są tego objawy i co może sama zrobić, żeby zmniejszyć ryzyko jego powstania po porodzie.

Dziś chciałabym Wam powiedzieć, co możecie zrobić dla siebie jeszcze w okresie ciąży, żeby zmniejszyć ryzyko wystąpienia rozejścia po porodzie. Wbrew pozorom, nie są to skomplikowane rzeczy i jestem przekonana, że krok po kroku, każda z Was jest w stanie wprowadzić te wskazówki do swojej codzienności.

Jeśli, któraś z Was pierwszy raz słyszy o rozejściu mięśnia prostego brzucha, zachęcam najpierw do przeczytania tego artykułu. Znajdziecie tam podstawowe informacje, na temat tego czym właściwie jest rozejście, jakie mogą być jego objawy i gdzie zgłosić się z tym problemem.

Co możesz zrobić już w czasie ciąży by zmniejszyć ryzyko rozejścia mięśnia prostego brzucha po porodzie?

1. Dbaj o prawidłową postawę ciała – kiedy stoisz, wykonujesz jakieś czynności, ćwiczysz zwróć uwagę na swoją sylwetkę. Prawidłowa postawa ciała wpływa na zmniejszenie ciśnienia w jamie brzusznej, co z kolei przekłada się na mniejsze obciążenie kresy białej na co dzień.
  2. Pilnuj tego w jaki sposób wykonujesz codzienne czynności :
    – dźwigaj ciężkie przedmioty zawsze z wydechem, ugnij kolana a plecy pozostaw wyprostowane. Przedmiot, który chcesz podnieść powinien znajdować się jak najbliżej Twojego ciała,

– kiedy nie musisz, nie dźwigaj ciężkich przedmiotów,

– wstawaj/ kładź się do łóżka zawsze przez bok,

– unikaj parcia w toalecie podczas wypróżniania,

Te proste sposoby sprawią, ze ciśnienie śródbrzusze podczas wykonywania codziennych czynności będzie mniejsze – a co za tym idzie, nie będziesz obciążała tak bardzo kresy białej.
  3. Pamiętaj o ćwiczeniach angażujących tak zawsze mięśnie głębokie. Należą do nich: mięśnie dna miednicy, mięsień poprzeczny brzucha, mięsień wielodzielny oraz przepona. Jeśli nie wiesz jak się do tego zabrać, najlepiej skonsultować się z fizjoterapeutą, który pokaże Ci jakie ćwiczenia możesz wykonywać.
  4. Nie wykonuj standardowych 'brzuszków’ – zwiększają ciśnienie śródbrzuszne i mocno obciążają kresę białą.
  5. Przez cały okres ciąży, a szczególnie w trzecim trymestrze, wykonuj ćwiczenia oddechowe. Prawidłowy ruch przepony (mięsień oddechowy) jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania mięśni brzucha.
  6. Jeśli cokolwiek Cię niepokoi, czujesz duże rozpieranie/ ciągnięcie na środku brzucha – skontaktuj się z fizjoterapeutą. Posiadamy wiele metod wspomagających pracę mięśni brzucha, stosujemy techniki rozluźniające, kinesiotaping i wiele innych sposobów, które pomogą zmniejszyć ryzyko powstania rozejścia mięśnia prostego brzucha.