Rozejście mięśnia prostego brzucha - porządkujemy fakty - Kobieca Fizjoterapia Joanna Piórek-Wojciechowska

Rozejście mięśnia prostego brzucha – porządkujemy fakty

O rozejściu mięśnia prostego brzucha napisałam już sporo. Myślę jednak, że temat nadal nie jest wyczerpany, ponieważ dostaję od Was mnóstwo pytań na ten temat. Pomyślałam więc, że dobrze byłoby uporządkować najważniejsze informacje na ten temat – tak, żeby wszystko było w jednym miejscu.

Czym jest rozejście mięśnia prostego brzucha?

Zacznijmy od anatomii. Od mostka do spojenia łonowego przebiega mięsień prosty brzucha. Pomiędzy jednym a drugim brzuścem mamy tkankę – tak zwaną kresę białą.
Anatomia
Jest ona tam między innymi po to, żeby w ciąży brzuch mógł się rozciągnąć, a dziecko miało wystarczająco dużo miejsca. Dlatego też, rozciągnięcie kresy w ciąży jest zupełnie normalną sprawą. Oczywiście są przypadki nadmiernego rozciągnięcia kresy w ciąży – może to powodować nieprzyjemnie uczucie rozpierania, pieczenia a nawet być bolesne. Możesz też mieć wrażenie, jakby skóra w okolicy środka ciała (szczególnie w okolicy pępka) była nienaturalnie cienka). Dlatego, jeśli w którymś momencie wygląd brzucha zacznie Cię niepokoić, warto skonsultować się z fizjoterapeutą. Sprawdzi stan kresy i, jeśli będzie taka konieczność, zaproponuje odpowiednią terapię.

Rozejście mięśnia prostego brzucha najczęściej pojawia się po porodzie (chodź nie tylko wtedy). Rozejściem nazywamy nienaturalny odstęp pomiędzy jednym a drugim brzuścem mięśnia prostego brzucha.

Musisz pamiętać, że pewien odstęp jest fizjologiczny czyli zupełnie naturalny. Jaka jest fizjologia? Dla każdej z nas inna – dla jednej 1 cm a dla innej 2 cm. Najważniejsze jest to, czy funkcja mięśni jest zachowana, ale o tym za chwilę.

W jaki sposób możesz zorientować się, że masz rozejście?

Pierwszym objawem, który najczęściej zauważają pacjentki to wygląd brzucha. Pomimo upływającego czasu, wygląda on jakby poród jeszcze się nie odbył. Skóra na brzuchu, szczególnie wokół pępka, jest mało elastyczna. Często po uniesieniu głowy, podczas leżenia na plecach, tworzy się po środku charakterystyczny dołek (jakby dziura w brzuchu z góry na dół) lub też pojawia się stożek, czyli dziwne wybrzuszenie. Moje pacjentki często mówią, że nie potrafią wciągnąć brzucha, jakby w ogóle ich się nie słuchał.
Jeśli masz podobne spostrzeżenia, wizyta u fizjoterapeuty uroginekologicznego jest jak najbardziej wskazana – sprawdzi stan Twojego brzuch i powie co dalej 🙂

Jakie są konsekwencje rozejścia mięśnia prostego brzucha?

Wiem, że części z Was nie przeszkadza wygląd brzucha lub nawet jeśli przeszkadza – w tym momencie nie macie czasu na zajęcie się nim. Oczywiście, samoakceptacja jest bardzo istotną sprawą, jednak rozejście to nie tylko problem estetyczny.

Rozejście mięśnia prostego nie jest problemem samego brzucha. Jest efektem innych zaburzeń w Twoim ciele, oraz nawyków, które powtarzasz każdego dnia – m.in. nieprawidłowej postawy ciała, sposobu oddychania, poruszania się. Jeśli wiec całe ciała pracuje nieprawidłowo, a rozstęp jest tylko jego wizualnym efektem, dolegliwości mogą pojawić się również w innych miejscach. Może to być przede wszystkim:
– ból kręgosłupa,
– powstanie przepukliny,
-nieprawidłowa postawa,
– nietrzymanie moczu,
– obniżenie narządów miednicy mniejszej (na przykład macicy),
– zaburzenia pracy jelit (gazy wzdęcia, zaparcia),
– i wiele innych niespecyficznych objawów.

Co z ćwiczeniami na rozejście? Jakie są najlepsze?

Najlepsze ćwiczenia to takie, które zostały indywidualnie dobrane przez fizjoterapeutę. Będę powtarzać to zawsze – nie ma czegoś takiego jak standardowe ćwiczenia na rozejście. Nie ma, ponieważ u każdej z Was rozejście powstało z innego powodu. Może przez problem z mięśniami dna miednicy? Może przez osłabione mięśnie pośladkowe? Nieprawidłowy oddech? Postawę? A może przez te wszystkie elementy na raz?

Bardzo dobrze widać to w gabinecie – jedno ćwiczenie idealnie sprawdza się u pierwszej pacjentki, a u kolejnej zupełnie nie! Co to znaczy idealnie się sprawdza?
Dobrze dobrane ćwiczenie powinno powodować, że brzegi mięśnia prostego brzucha zbliżają się do siebie, a kresa staje się elastyczna. Nic nie ‘wpada do środka’, nic się nie wybrzusza. Jeśli tak się dzieje (czyli tworzy się dziura w brzuchu, widzimy charakterystyczny stożek)- ćwiczenie będzie dawało odwrotny efekt od zamierzonego.

Część druga na temat rozejścia już wkrótce 🙂




JESTEM

Joanna Piórek-Wojciechowska

Z zawodu i pasji zajmuję się terapią zaburzeń dna miednicy, fizjoterapią kobiet w ciąży oraz po porodzie.

Zafascynowana możliwościami jakie daje współczesna fizjoterapia, chciałabym dzielić się z Wami moją wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie fizjoterapii kobiecej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.

MOŻE CIĘ

też zainteresuje