Hemoroidy i żylaki sromu w ciąży – jak sobie z nimi radzić? Czy można im zapobiec?

Hemoroidy czy żylaki sromu to problem, który dotyczy nawet jednej trzeciej kobiet w ciąży. Niestety nadal uważany jest za ten „wstydliwy”, a kobiety rzadko i niechętnie o nim mówią nawet lekarzowi.

Jak sobie pomóc kiedy hemoroidy już dają się we znaki? Jak działać profilaktycznie by zmniejszyć ryzyko ich wystąpienia? Opowiem Wam o tym z punktu widzenia fizjoterapeutki.

Czym są hemoroidy i dlaczego tak często mamy z nimi problem w ciąży?

Hemoroidy to inaczej żylaki odbytu.

W sytuacji prawidłowej każdy z nas posiada naczynia krwionośne położone w błonie śluzowej odbytu. Te sploty naczyń, wypełniając się krwią, uszczelniając w ten sposób kanał odbytu.
Poniekąd dzięki tym naczyniom nie dochodzi do niekontrolowanego oddawania stolca czy gazów. Spełniają więc w naszym organizmie istotną rolę.

Problem pojawia się wtedy, kiedy krew z dolnych obszarów ciała ma problem z odpływem.

Tak często dzieje się w ciąży. Dlaczego?

Po pierwsze progesteron, którego stężenie znacznie wzrasta w ciąży. Dobrze, że tak jest, ponieważ jest to hormon, który odpowiada za utrzymanie ciąży. Ma to jednak swoje skutki odczuwalne w całym naszym organizmie:

  • progesteron obniża napięcie ścian naczyń krwionośnych, co powoduje utrudniony odpływ krwi,
  • zmniejsza perystaltykę jelit (między innymi dlatego w ciąży często cierpimy na zgagę czy niestrawność).

Poza progesteronem wpływ na na pojawienie się żylaków sromu czy odbytu ma:

  • ciężarna macica, która rosnąc zwiększa ciśnienie w jamie brzusznej, obciąża struktury miednicy co również wpływa na to, że odpływ krwi z miednicy i kończyn dolnych jest gorsza.
  • Uciśnięta przez rosnącego Malucha przepona (główny mięsień oddechowy) nie ma warunków do prawidłowej pracy.
    W „normalnych warunkach” pracuje wraz z wdechem i wydechem (opada i unosi się w górę) co powoduje mikro masaż narządów wewnętrznych oraz umożliwia prawidłowy drenaż krwi z miednicy. Jeśli ten ruch jest utrudniony – krew ma problem z odpłynięciem z naczyń okolicy miednicy.
  • Dużą role odgrywa tutaj również genetyka, czyli można powiedzieć „skłonność” do żylaków.

Do tego wszystkiego musimy mieć na uwadze, że każda z nas ma jakieś nieprawidłowe napięcia/ wady postawy co również będzie miało znaczenie.

Żylaki nie muszą dawać objawów

Część kobiet nie odczuwa żadnych dolegliwości, mimo że żylaki odbytu lub sromu są widoczne.

A jakie objawy możesz odczuwać jeśli już się pojawiły?

Objawy żylaków odbytu

  • Świąd,
  • pieczenie,
  • ból okolicy odbytu,
  • krwawienie

Co oprócz farmakoterapii?

Najważniejsze w ciąży to profilaktyka, czyli zapobieganie powstawaniu żylaków.

Co możesz zrobić by zmniejszyć ryzyko pojawienia się hemoroidów? Co robić jeśli już się pojawiły?

  1. Jeśli jesteś na etapie planowania ciąży, umów się na wizytę do fizjoterapeuty uroginekologicznego lub osteopaty – normalizacja napięć w ciele, szczególnie w obrębie miednicy, praca nad prawidłową ruchomością kości krzyżowej, stawów krzyżowo-biodrowych, przepony, praca nad prawidłową funkcją mięśni dna miednicy i nauka świadomości własnego ciała to kluczowe elementy profilaktyki.
  2. Jeśli już jesteś w ciąży, również warto wybrać się do fizjoterapeuty i popracować nad tymi wszystkimi elementami.

CO MOŻESZ ZROBIĆ W DOMU?

  1. Zadbaj o regularne wypróżnienia – zaparcia to jeden z głównych czynników pojawienia się hemoroidów.

    Masz zaparcia?

a) Pamiętaj o piciu odpowiedniej ilości wody, zastanów się jak wygląda Twoja dieta (może konieczna będzie konsultacja z dietetykiem?),

b) bądź aktywna ruchowo (nawet zwykły spacer będzie pomocny), przestrzegaj prawidłowych pozycji w toalecie.

  • Podczas oddawania moczu pozostań wyprostowana na toalecie,
  • Podczas oddawania stolca, korzystaj z podnóżka – chodzi o to żeby kolana były wyżej niż Twoje biodra (wtedy łatwiej jest się wypróżnić).


1. pozycja podczas oddawania moczu 2. Pozycja podczas oddawania stolca

c) Często zaparcia wynikają z nieprawidłowej pracy mięśni dna miednicy – są tak napięte, że nie potrafią się rozluźnić podczas wypróżniania. Dlatego w przypadku zaparć warto skorzystać również z pomocy fizjoterapeuty.

  1. Staraj się być aktywna ruchowo – to nie muszą być intensywne ćwiczenia. Możesz wybrać spacer lub inny rodzaj aktywności który sprawia Ci przyjemność. Chodzi o to, żebyś się ruszała – ruch poprawia drenaż krwi czyli jej odpływ z naczyń miednicy (i nie tylk0) będzie ułatwiony).
  2. Stosuj pozycje odciążające.

Mam ulubione dwie:

Pozycję kolankowo- łokciową oraz leżenie na placach z poduszką pod miednicą.


Co to daje? W obu sytuacjach miednica jest delikatnie wyżej niż reszta ciała. Dzięki temu krew łatwiej odpływa z okolic miednicy. Możesz stosować naprzemiennie – jedną lub drugą pozycję lub wybrać jedną w której czujesz się najbardziej komfortowo.

Stosuj pozycje odciążeniowe codziennie – minimum 1x dziennie, wieczorem. Dobrze jest również wchodzić do pozycji odciążających po dłuższym spacerze lub aktywnościach wymagających od Ciebie podnoszenia/ noszenia.

Pozycja kolankowo-łokciowa. Na początek spróbuj pozostać w tej pozycji około 30 sekund, stopniowo zwiększaj czas utrzymania tej pozycji.
Pozycja odciążające w leżeniu na plecach z poduszką pod miednicą. W tej pozycji możesz pozostać dłużej o ile czujesz się w niej komfortowo.
  1. Wykonuj ćwiczenia oddechowe.


Tak jak pisałam Wam wcześniej – prawidłowa praca przepony oddechowej to lepszy drenaż krwi z całego ciała. Ćwiczenia oddechowe będą pobudzały przeponę do pracy.

Więcej o oddechu pisałam tutaj: https://kobiecafizjoterapia.pl/po-porodzie/prawidlowy-oddech-jako-podstawa-regeneracji-po-porodzie/

  1. Zadbaj o swoje mięśnie dna miednicy – ich prawidłowa praca to podstawa prawidłowego odpływu krwi z miednicy. Jak o nie zadbać?

    Najlepiej wybrać się do fizjoterapeuty uroginekologicznego, który sprawdzi siłę i napięcie tych mięśni i na tej podstawie zleci odpowiednie działania.

Co oprócz tego? Dno miednicy lubi ruch i ćwiczenia oddechowe. Pamiętaj o tych elementach na co dzień.

8. Zadbaj o prawidłową ruchomość stawów krzyżowo-biodrowych i kości krzyżowej.

Najłatwiejsze ćwiczenie? Chodzenie na pośladkach!

Te zasady sprawdzą się idealnie jako profilaktyka, ale także wtedy kiedy żylaki odbytu lub sromu już się pojawiły.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.

MOŻE CIĘ

też zainteresuje