Oddychanie w ciąży - Kobieca Fizjoterapia Joanna Piórek-Wojciechowska

Oddychanie w ciąży

Kiedy zaszłam w ciążę, uważałam że jestem do niej dobrze przygotowana – w końcu praca z pacjentkami w ciąży, przygotowanie ciała do porodu to moja praca. W gabinecie słyszałam tyle zadziwiających historii – myślałam: co mogłoby mnie zaskoczyć?

Wiecie co mnie najbardziej zaskoczyło na samym początku ciąży?

ODDECH! Już od pierwszych tygodni łapałam zadyszkę podczas chodzenia po schodach. Musiałam robić sobie przerwę po zdobyciu każdego piętra. Szybkie mówienie sprawiało mi problem, a spacer połączony z rozmową przez telefon był praktycznie niemożliwy. Szybko się zapowietrzałam , trudno mi było złapać oddech. To był dla mnie bardzo zaskakujące!

Dużo mówi się o problemach z oddychaniem w późniejszym okresie ciąży, kiedy macica jest już na tyle duża, że uciska przeponę (główny mięsień oddechowy). Ale tak duszność na samym początku ciąży? Męczyłam się tak bardzo, że w pewnym momencie zaczęłam się poważnie martwić czy nie “złapałam” COVID (to był początek epidemii).
Okazuje się jednak, że problemy z oddychaniem w ciąży może mieć nawet 60-70% kobiet! Kobiety skarżą się przede wszystkim na duszność i spłycenie oddechu.

Dlaczego w ciąży pojawiają się problemy z oddychaniem?

Jak wiecie, ciąża zmienia w organizmie bardzo dużo na poziomie praktycznie wszystkich układów – w tym hormonalnego i krwionośnego.

To właśnie zmiany hormonalne, zwiększone obciążenie serca oraz rosnąca macica są głównymi przyczynami zaburzeń oddychania w ciąży.
Skąd problem ze złapaniem oddechu w I trymestrze? Wydawałoby się, że dziecko jest jeszcze na tyle małe, że o zaburzeniach oddychania nie może być mowy. ALE… już od pierwszych tygodni rośnie poziom hormonów – w tym progesteronu.

Ten hormon jest bardzo potrzebny, ponieważ odpowiada za rozwój i utrzymanie ciąży. Wpływa też jednak na ośrodek oddechowy, który znajduje się w mózgu.

To taki ośrodek, który odpowiada za to, że oddychamy – reaguje na nadmiar dwutlenku węgla we krwi, która przepływa przez ośrodek oddechowy. To pobudza komórki tego ośrodka, które wysyłają impuls nerwowy między innymi do przepony z informacją “trzeba oddychać”.

Zwiększony poziom progesteronu zwiększa wrażliwość komórek na dwutlenek węgla, organizm dostaje informację że jest jego nadmiar. Stąd może pojawić się uczucie duszności, problem ze złapaniem oddechu, oddech może być przyspieszony.

Oprócz tego, już od początku ciąży zwiększa się objętość krwi, co oznacza że serce musi pracować ciężej. Tą zwiększoną ilość krwi trzeba dostarczyć do wszystkich narządów oraz macicy – która w ciąży jest bardzo mocno ukrwiona. Układ oddechowy i krwionośny nie ma łatwego zadania. To kolejny powód, dlaczego już w pierwszym trymestrze możemy czuć, że ciężej złapać oddech, trudność sprawia wejście po schodach a nawet mówienie.

Ćwiczenia oddechowe

Tutaj z pomocą przychodzą ćwiczenia oddechowe, które warto wykonywać codziennie już od pierwszego trymestru.

Jak oddychać prawidłowo – filmiki możecie znaleźć na moim INSTARGAMIE w zakładce IGTV.

Problemy z oddychaniem w II trymestrze

Przyspieszony oddech, zadyszka – w drugim trymestrze takie dolegliwości dziwią już trochę mniej i wydają nam się już zwykle bardziej prawdopodobne.

Dziecko jest coraz większe, rosnąca macica powoduje przemieszczenie się narządów jamy brzusznej w górę. W wyniku tego, przepona, która jest głównym mięśniem oddechowym, również ma mniej miejsca. Po co przeponie miejsce by pracować?

Przepona podczas oddechu unosi się i opada. Zobacz na poniższym obrazku jak to wygląda podczas wdechu i wydechu.

Jeśli przepona ma mniej miejsca by się obniżyć, zasysa mniej powietrza a oddech jest mniej efektywny. W takiej sytuacji pojawia się zazwyczaj oddech tak zwanym torem piersiowym. Zaczynamy wtedy oddychać używając górnej części klatki piersiowej i mięśni szyi. Taki rodzaj oddechu jest bardziej męczący. Może powodować również napięcie w obrębie barków i szyi.

Drugim czynnikiem, który powoduje trudności z oddychaniem to rozciągniecie mięśni brzucha. To właśnie te mięśnie wspierają pracę przepony oraz ruch żeber na zewnątrz – ten ruch jest bardzo ważny, ponieważ zwiększa przestrzeń dla płuc podczas wdechu.

Dlatego również w II trymestrze bardzo ważne są ćwiczenia oddechowe. Bardzo pomocna jest również terapia manualna w gabinecie fizjoterapeuty, która będzie ukierunkowana na zwiększenie elastyczności tkanek w obrębie klatki piersiowej oraz rozluźnienie przepony.

Chciałabyś

bezpiecznie wrócić do aktywności

fizycznej i do swojej formy sprzed ciąży?

Ten e-book Ci w tym pomoże!

JESTEM

Joanna Piórek-Wojciechowska

Z zawodu i pasji zajmuję się terapią zaburzeń dna miednicy, fizjoterapią kobiet w ciąży oraz po porodzie.

Zafascynowana możliwościami jakie daje współczesna fizjoterapia, chciałabym dzielić się z Wami moją wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie fizjoterapii kobiecej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.

MOŻE CIĘ

też zainteresuje